JEJAK SEJARAH: Media Menjejak Abad . Majalah Maya . Paparan Foto . Kesan Peninggalan Sejarah . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Sejarah Tidak Pernah Lupa, Menyembunyikan Diri dan Berbohong Terhadap Manusia . Tetapi Manusialah Yang Sentiasa Lupa, Berbohong dan Menyembunyikan Faktanya. Editor: Azmi Mohd. Salleh

Isnin, 14 Julai 2014

Istana Bukit Tanah: Kg.Baru Nelayan (Tumpat)


ISTANA BUKIT TANAH


TUMPAT, KELANTAN: Istana Bukit Tanah merupakan salah satu istana yang terdapat di Negeri Kelantan dan merupakan satu-satunya istana yang terdapat di dalam Jajahan Tumpat. Difahamkan istana ini dibina sebelum zaman pemerintahan Jepun lagi iaitu sekitar tahun 1910 iaitu pada zaman pemerintahan Sultan Ismail Ibni Almarhum Sultan Muhammad Ke-4.

Pada amnya tapak istana ini agak rendah dan dipercayai telah ditimbun dengan tanah supaya kelihatan lebih tinggi. Memandangkan kedudukan yang tinggi seolah-olah sebuah bukit, maka istana ini telah terkenal dengan jolokan Istana Bukit Tanah. Keluasan tapak istana ini hampir mencecah 3 ekar dan kawasannya dikelilingi oleh pokok-pokok besar yang mana ada di antara pokok-pokok tersebut telah mencecah usia lebih dari 30 tahun.

Dahulunya Istana Bukit Tanah terkenal dengan kewujudan sebatang pokok iaitu Pokok Kelumpang. Pokok ini dikatakan tersangat tinggi sehingga boleh dilihat dari pesisiran pantai Laut Cina Selatan. Walau bagaimanapun, pokok ini telah tumbang dimakan usia.






Foto ini dirakam di Istana Bukit Tanah, Kampung Baru Nelayan, Tumpat, Kelantan pada 12.7.2014.

Sumber:
MAJLIS DAERAH TUMPAT
www.mdtumpat.gov.my

Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

2 ulasan:

  1. Istana bukit tanah terletak dalam kampung dalam rhu. Bukan kampung baru nelayan

    BalasPadam
  2. Istana bukit tanah terletak dalam kampung dalam rhu. Bukan kampung baru nelayan

    BalasPadam