JEJAK SEJARAH: Media Menjejak Abad . Majalah Maya . Paparan Foto . Kesan Peninggalan Sejarah . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Sejarah Tidak Pernah Lupa, Menyembunyikan Diri dan Berbohong Terhadap Manusia . Tetapi Manusialah Yang Sentiasa Lupa, Berbohong dan Menyembunyikan Faktanya. Editor: Azmi Mohd. Salleh

Selasa, 7 Jun 2016

Kereta Perisai Diraja Malaysia Zaman Darurat


KERETA PERISAI DIRAJA MALAYSIA
SEMASA ZAMAN DARURAT

KEDUA-DUA kereta perisai ini adalah dari jenis JMC dan Ford LYNX Scout Car yang telah memainkan peranan semasa Darurat (1948 - 1950).

Tugas-tugas yang dijalankan adalah seperti membuat rondaan di kawasan ladang-ladang, menjalankan operasi menggempur kedudukan musuh, mengadakan kawalan keselamatan semasa urusan pertukaran tugas-tugas anggota Polis, kawalan penghantaran barang makanan ke daerah-daerah, kawalan semasa pembayaran gaji, kawalan ke atas orang-orang kenamaan semasa melawat ke daerah-daerah dan berbagai lagi tugas keselamatan pada masa itu.

Kereta perisai jenis JMC diberi nama "Hang Tuah" dan jenis Ford LYNX Scout Car diberi nama "Hang Jebat" oleh Polis Diraja Malaysia Melaka sebagai lambang keperwiraan dan pengorbanan kedua-dua pahlawan Melaka di zaman silam.





Sumber:
PERBADANAN MUZIUM MELAKA

Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan