JEJAK SEJARAH: Media Menjejak Abad . Majalah Maya . Paparan Foto . Kesan Peninggalan Sejarah . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Sejarah Tidak Pernah Lupa, Menyembunyikan Diri dan Berbohong Terhadap Manusia . Tetapi Manusialah Yang Sentiasa Lupa, Berbohong dan Menyembunyikan Faktanya. Editor: Azmi Mohd. Salleh

Sabtu, 4 Jun 2016

Muzium Istana Kesultanan Melayu Melaka


MUZIUM ISTANA KESULTANAN MELAYU
MELAKA

BANGUNAN muzium ini merupakan replika Istana semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah (1456-1477). Ia dibina berpandukan catatan yang terdapat di dalam naskhah Sejarah Melayu serta mendapat pandangan daripada Persatuan Sejarah Malaysia (Cawangan Melaka) dan Persatuan Pelukis Melaka.

Istana ini mempunyai bumbung bertingkat dengan bumbung pertamanya adalah yang terpanjang iaitu berukuran 246 kaki panjang dan 41 kaki lebar. Ia diperkuatkan dengan empat batang tiang seri di samping lain-lain sokongan.

Bahan pembinaannya terdiri dari kayu-kayan tempatan seperti Resak, Chengal dan Nyatoh, manakala atapnya pula diperbuat dari kayu Belian yang dibawa dari Sarawak. Dinding Istana ini dihiasi dengan ukiran-ukiran indah bermotifkan tumbuh-tumbuhan dan bunga-bungaan, antaranya ialah ukiran Ketam Buri.

Antara pameran yang menarik di muzium ini ialah diorama dan Balairong Seri, Bilik Beradu, Pertarungan Hang Tuah dan Hang Jebat dan bahan-bahan pameran lain seperti senjata, pakaian tradisional, seramik dan alatan tembaga.





Foto ini dirakam di Jalan Istana, Melaka Bandar Raya Bersejarah pada 23.5.2016.

Sumber:
PERBADANAN MUZIUM MELAKA

Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan