JEJAK SEJARAH: Media Menjejak Abad . Majalah Maya . Paparan Foto . Kesan Peninggalan Sejarah . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Sejarah Tidak Pernah Lupa, Menyembunyikan Diri dan Berbohong Terhadap Manusia . Tetapi Manusialah Yang Sentiasa Lupa, Berbohong dan Menyembunyikan Faktanya. Editor: Azmi Mohd. Salleh

Sabtu, 24 Ogos 2013

Makam Long Sulaiman: Kg.Dusun Langgar (Wakaf Baharu)



MAKAM RAJA LONG SULAIMAN

WAKAF BAHARU, KELANTAN RAJA LONG SULAIMAN BIN LONG BAHA adalah penguasa tunggal negeri Kelantan apabila saudara Baginda, Sultan Yunus Pattani (putera Long Baha @ Raja Tuan Besar) mengangkat Raja Long Sulaiman menjadi Raja Kelantan Timur (Pengkalan Datu). Manakala Raja Kelantan Barat (Kota Kubang Labu) diserahkan oleh Long Nuh Pattani yang bersalah pada tahun 1750 yang kemudiannya bersatu di bawah seorang raja. Selepas itu, Raja Long Sulaiman memindahkan ibu kota negeri Kelantan dari Pengkalan Datu ke Kota Kubang Labu di Kelantan Barat yang menyebabkan Legeh tidak berpuas hati.

Berikutan itu, Legeh mula campurtangan dalam hal ehwal politik Kelantan untuk menjatuhkan Raja Long Sulaiman. Pada tahun 1756, Legeh mula menyerang Kelantan Barat dan dalam serangan itu Raja Long Sulaiman terbunuh. Baginda meninggalkan seorang putera tunggal, Long Yunus yang masih ditinggalkannya sewaktu dalam kandungan bondanya dalam tahun 1701. Kini Makam Raja Long Sulaiman terletak di Kampung Dusun Langgar, Wakaf Baharu, Kelantan.



Inilah makam Raja Long Sulaiman Long Baha yang terbunuh dalam tahun 1756.

Foto ini dirakam di Kampung Dusun Langgar, Wakaf Baharu, Kelantan pada 1.8.2009.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan