JEJAK SEJARAH: Media Menjejak Abad . Majalah Maya . Paparan Foto . Kesan Peninggalan Sejarah . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Sejarah Tidak Pernah Lupa, Menyembunyikan Diri dan Berbohong Terhadap Manusia . Tetapi Manusialah Yang Sentiasa Lupa, Berbohong dan Menyembunyikan Faktanya. Editor: Azmi Mohd. Salleh

Jumaat, 23 Ogos 2013

Taman Puteri Sa'adong: Pangkal Kalong (Ketereh)



TAMAN PUTERI SA'ADONG

KOTA BHARU, KELANTAN:  DALAM tahun 1791 dulu, taman ini dikenali sebagai Tanah Serendah Sekebun Bunga iaitu satu nama yang agak menarik telah diberikan oleh Cik Siti Wan Kembang (Raja dan Pemerintah Kelantan Ke-6) malah Cik Siti Wan Kembang pernah bersemayam di atas singahsana istana yang didirikan di atas bukit dalam taman ini. Cik Siti Wan Kembang yang ketika itu sedang memerintah di Gunung Chinta Wangsa (kini terletak dalam daerah Dabong, Kuala Krai).

Nama Tanah Serendah Sekebun Bunga diberikan gelaran disebabkan dataran di sebelah sini agak rata dan menarik pandangan Cik Siti Wan Kembang. Sehingga sekarang, apabila digelarkan nama negeri Kelantan, pastinya Cik Siti Wan Kembang dan Tanah Serendah Sekebun Bunga agak sinonim dengan masyarakat Kelantan. Selepas itu, Puteri Sa'adong mengambil alih taman ini lalu dijadikan sebagai taman permainannya sebagai tempat berhibur. Taman ini terletak di Kampung Serendah Sekebun Bunga, Pangkal Kalong, Ketereh, Kota Bharu, Kelantan.

 
                                                   Puteri Sa'adong        Cik Siti Wan Kembang
Foto: Internet

Tanah Serendah Sekebun Bunga, kemudiannya menjadi taman permainan Puteri Sa'adong.

Tempat inilah buaian Puteri Sa'adong.

Inilah kolam tersohor milik Puteri Sa'adong berdekatan dengan tebing sungai.

Pinggan mangkuk yang pecah dicampakkan oleh Puteri Sa'adong ke tasik ini.

Inilah sebuah gua tempat Puteri Sa'adong menyimpan pinggan mangkuknya.

Tempat menambat gajah hulubalang Puteri Sa'adong.

Foto ini dirakam di Tanah Serendah Sekebun Bunga, Pangkal Kalong, Ketereh, Kota Bharu, Kelantan pada 2.12.2006.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan