JEJAK SEJARAH: Media Menjejak Abad . Majalah Maya . Paparan Foto . Kesan Peninggalan Sejarah . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Sejarah Tidak Pernah Lupa, Menyembunyikan Diri dan Berbohong Terhadap Manusia . Tetapi Manusialah Yang Sentiasa Lupa, Berbohong dan Menyembunyikan Faktanya. Editor: Azmi Mohd. Salleh

Selasa, 27 Ogos 2013

Makam Tok Janggut: Pasir Pekan Hilir (Kelantan)



MAKAM TOK JANGGUT

WAKAF BAHARU, KELANTANTOK JANGGUT atau nama sebenarnya ialah Haji Mat Hassan bin Munas dilahirkan di Kampung Saring, Pasir Puteh, Kelantan pada tahun 1853. Tok Janggut adalah seorang ulama dan Pahlawan Melayu yang menentang campur tangan British di Negeri Kelantan dalam tahun 1909.

Tok Janggut bukanlah berjuang seorang diri tetapi turut dibantu oleh angkatan yang berjuang yang disokong oleh Engku Besar Jeram untuk tujuan membebaskan Kelantan dari belenggu penjajah Inggeris. Akibat dari tindakan Tok Janggut itu telah mencetuskan kemarahan pihak British. Akhirnya berlakulah pertempuran sengit di antara pasukan Tok Janggut dengan Pasukan Malay State Guide di Kampung Dalam Pupuh, Pasir Puteh. Kejadian ini berlaku pada 24 Mei, 1915.

Dalam pertempuran berkenaan, Tok Janggut terbunuh kerana dikatakan salah seorang dari anggota pasukannya yang belot. Mayatnya dibawa ke Kota Bharu dan kemudiannya dikebumikan berhampiran Sungai Kelantan yang dikenali sebagai Kampung Pasir Pekan Hilir, Wakaf Baharu, Kelantan.

Walau bagaimanapun, timbul pelbagai persepsi apabila sesetengah pihak mendakwa, makam yang ada sekarang bukanlah makamnya yang asli tetapi sebagai propaganda dan untuk mengaburi mata pihak British dan bertujuan untuk menyelamatkan nyawa Tok Janggut sendiri. Wajah mayat tersebut adalah seorang pengikut Tok Janggut yang seiras dengannya, malah dipercayai Tok Janggut telah melarikan diri ke Negeri Sembilan.


Justeru, Tok Janggut adalah Pahlawan Melayu sejati yang mempertahankan buminya yang berdaulat dari diperkotak-katikkan oleh penjajahan luar.


Wajah sebenar Tok Janggut.
Sumber: www.jejakwaris.com

Papan tanda arah ke Makam Tok Janggut.


Pihak British mendakwa, Tok Janggut berjaya ditangkap dan digantung di Padang Bank.
Sumber foto: Internet

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan