JEJAK SEJARAH: Media Menjejak Abad . Majalah Maya . Paparan Foto . Kesan Peninggalan Sejarah . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Sejarah Tidak Pernah Lupa, Menyembunyikan Diri dan Berbohong Terhadap Manusia . Tetapi Manusialah Yang Sentiasa Lupa, Berbohong dan Menyembunyikan Faktanya. Editor: Azmi Mohd. Salleh

Sabtu, 28 September 2013

Bank Pitis: Jalan Istana Jahar (Kota Bharu)


BANK PITIS

KOTA BHARU, KELANTAN:  BANGUNAN BANK PITIS ini telah dibina dan digunakan semasa zaman pemerintahan Sultan Muhammad III (Long Kundor bin Sultan Ahmad) mulai tahun 1889-1890. Bangunan ini digunakan sebagai bilik kebal untuk menyimpan pitis/wang perbendaharaan Negeri dan dokumen-dokumen penting Kerajaan Kelantan pada masa itu.

Bangunan ini terletak di hadapan Istana Balai Besar dan kawasan ini adalah tapak asal bangunan Pentadbiran Kerajaan Kelantan yang dikenali dengan nama “Opis Panjang”. Bangunan opis panjang ini telah dirobohkan sekitar tahun 1940-an.

Dalam tahun 1906, negeri Kelantan mula mengeluarkan mata wang sendiri dikenali dengan nama “pitis”. Pitis ini diperbuat dari timah berbentuk bulat, berkeping dan berlubang di tengah dan nilainya adalah 5 keping bersamaan dengan 1 sen.

Selain dari “pitis”, jenis-jenis mata wang lain yang pernah digunakan di Kelantan pada kurun ke-16 hingga 19 ialah:

i)                    Duit syiling Kijang
ii)                   Dinar Matahari
iii)                 Syiling emas bertulisan Arab di kedua belah muka.     

Dalam tahun 1909, kesemua keluaran duit syiling Kelantan telah dihentikan apabila British mula mengeluarkan duit syiling negeri-negeri Selat. Bangunan Bank Pitis ini tidak lagi berfungsi apabila bank-bank perdagangan yang pertama di Kelantan iaitu “The Mercantile Bank of India Ltd.’dikenali “Bank Kerapu” ditubuhkan pada tahun 1912.



Inilah "Bank Pitis" sebagai memoir sejarah.


Sebahagian pitis yang digunakan di zaman tersebut.

Foto ini dirakam di Jalan Istana Jahar, Kota Bharu, Kelantan pada 28.9.2013.

Jurufoto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan